
Sonia Hetzner (Executive Director)
Abteilung Learning Design
Leitung
Adresse
Dr.-Mack-Straße 7790762 Fürth
Kontakt
- E-Mail: sonia.hetzner@fau.de
- Innovation und Wissenschaftsmanagement
- Hochschullehre im digitalen Zeitalter: Strategie & Change-Management
- Forschung im Bereich medienunterstützte Lehre, forschendes Lernen, mediengestützte interkulturelle Kompetenzentwicklung, Lebenslanges Lernen, e-Learning, Serious Games und Simulationen
- Konzeption, Entwicklung und Evaluation innovativer Lehr/-Lernkonzepte für die Hochschullehre im digitalen Zeitalter
- Koordination, Entwicklung, Beantragung und Durchführung von Drittmittelprojekten – national und europäisch – in den Bereichen: Digitalisierung der Hochschullehre, medienunterstütztes Lernen, Lebenslanges Lernen, Schulbildung u.a.
- Operative Leitung des FAU Projekts Qualität in Studium und Lehre (QuiS)
Bücher
Mobile learning concepts for older adults: Results of a pilot study with tablet computers in France and Germany
Springer Verlag, 2016
(Lecture Notes in Computer Science Lecture Notes in Computer Science, Bd.9755)
ISBN: 9783319399485
DOI: 10.1007/978-3-319-39949-2_31 , , , :
E-Learning for Senior Citizens
New York: John Wiley & Sons, Inc., 2013
ISBN: 978-1-118-61872-1
DOI: 10.1002/9781118557686.ch23 , :
Beiträge in Fachzeitschriften
Working Environment with Social and Personal Open Tools for Inquiry-Based Learning Pedagogic and Diagnostic Frameworks
In: The International Journal of Science, Mathematics and Technology Learning 20 (2014), S. 51-63
ISSN: 2327-7971
DOI: 10.18848/2327-7971/CGP/v20i04/59003
URL: http://ijlsmtl.cgpublisher.com/product/pub.266/prod.71 , , , , , , :
weSPOT: A Personal and Social Approach to Inquiry-Based Learning
In: Journal of Universal Computer Science 19 (2013), S. 2093-2111
ISSN: 0948-695X , , , , , , , , , , :- Mikroyannidis A, Okada A, Scott P, Rusman E, Specht M, Stefanov K, Boytchev P, Protopsaltis A, Held P, Hetzner S, Kikis-Papadakis K, Chaimala F:
weSPOT: A Personal and Social Approach to Inquiry-Based Learning
In: Journal of Universal Computer Science 19 (2013), S. 2093-2111
ISSN: 0948-695X
DOI: 10.3217/jucs-019-14-2093
URL: http://www.jucs.org/doi?doi=10.3217/jucs-019-14-2093
Serious Games in Formal and Informal Learning
In: eLearning papers (2012), S. 93-103
ISSN: 1887-1542 , , , :
Serious Games and Formal and Informal Learning
In: eLearning papers (2011), Art.Nr.: 25
ISSN: 1887-1542 , , , :
Creative Learning with Serious Games – Guest Editorial
In: International Journal of Emerging Technologies in Learning 5 (2010), S. 4-6
ISSN: 1868-8799
DOI: 10.3991/ijet.v5s3.1495 , , , , :
E-VITA, life simulations in an intergenerational setting
In: Journal of e-learning and knowledge society 5 (2009), S. 59-65
ISSN: 1826-6223 , :
Beiträge in Sammelwerken
Flipped Classroom als Erfolgskonzept für das ‚New Normal‘ in der Hochschullehre? Entwicklung und Erprobung von FC-Konzepten für unterschiedliche Lehrformate und Fachkontexte
In: Fahr Uwe, Riegler, Peter (Hrsg.): Digital gestützte Lehre Innovative Konzepte zur digitalen und analogen Lehre an Hochschulen, Springer VS, 2025, S. 73-96 (Diversität und Bildung im digitalen Zeitalter)
ISBN: 978-3-658-45215-5
DOI: 10.1007/978-3-658-45215-5
URL: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-658-45215-5.pdf , , :
Potentiale hybrider Lehre im Hochschulkontext : Ergebnisse einer qualitativen Interviewstudie mit Lehrenden
In: Lorenz Christian Mrohs, Miriam Hess, Konstantin Lindner, Julia, Schlüter, Sven Overhage (Hrsg.): Digitalisierung in der Hochschullehre – Perspektiven und Gestaltungsoptionen, Bamberg: Bamberg : University of Bamberg Press, 2023, S. 23-45
ISBN: 9783863098872
DOI: 10.20378/irb-89800 , , , :
Pimp your lecture: Digitalisierung der Lehre als Motor für Veränderung – Auftrag an die Organisationsentwicklung der Hochschule.
In: Kerstin Mayrberger (Hrsg.): Synergien(n!). Beiträge zum Qualitätspakt Lehre im Jahre 2017. (24), 33–44. Hamburg., Hamburg: , 2018 (Universitätskolleg-Schriften, Bd.24)
URL: https://www.universitaetskolleg.uni-hamburg.de/publikationen/uk-schriften-024-9.pdf , , :
Pimp your lecture: Erfolgreiche Ansätze zur Unterstützung der Digitalisierung der Lehre an der Friedrich-AlexanderUniversität Erlangen-Nürnberg
In: Christoph Igel (Hrsg.): Bildungsräume Proceedings der 25. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft, Münster & New York: WAXMANN, 2017, S. 110-115 , , , :- Hetzner S., Steiner C., Dimitrova V., Brna P., Conlan O.:
Adult self-regulated learning through linking experience in simulated and real world: A holistic approach
In: Kloos, C.D., Gillet, D., Crespo García, R.M., Wild, F., Wolpers, M. (eds) (Hrsg.): Towards Ubiquitous Learning. EC-TEL 2011., Berlin, Heidelberg: Springer, 2011, S. 166-180 (Lecture Notes in Computer Science, Bd.vol 6964)
ISBN: 9783642239847
DOI: 10.1007/978-3-642-23985-4_14
URL: https://rdcu.be/ek1SI
Game-based learning for knowledge sharing and transfer: the e-VITA approach for intergenerational learning
In: Felicia Patrick (Hrsg.): Handbook of research on improving learning and motivation through educational games : multidisciplinary approaches, Hershey: Information Science Reference, 2011, S. 974-1003
ISBN: 978-1-60960-495-0
DOI: 10.4018/978-1-60960-495-0.ch045 , , , , , , :
A MediaWiki implementation of single-access keys
In: Nimis Pier L. (Hrsg.): Tools for identifying biodiversity : progress and problems, Trieste: EUT, 2010, S. 77-82 , , , , , , , :
Improvement of identification keys by user-tracking
In: Nimis Pier L. (Hrsg.): Tools for identifying biodiversity : progress and problems, Trieste: EUT, 2010, S. 137-144 , , , :
E-Learning for Senior Citizens
In: Bernath Ulrich (Hrsg.): Distance and e-learning in transition. Learning innovation, technology and social challenges, London: ISTE/John Wiley, 2009, S. 335-348 , :
Beiträge bei Tagungen
Innovating Media and Learning in Higher Education with EU Support
Media & Learning Association Conference (Leuven, Belgium, 20. Juni 2024 – 21. Juni 2024)
In: Back to the Future? 2024 , , :
Mobile Learning Concepts for Older Adults: Results of a Pilot Study with Tablet Computers in France and Germany
DOI: 10.1007/978-3-319-39949-2_31 , , :
Mobile Learning for older adults: new learning concepts for seniors without e-skills
ICERI2015 (Seville, 16. November 2015 – 18. November 2015)
In: 8 2015 , , :
How to teach entrepreneurship using serious games and web 2.0
14th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2014
DOI: 10.1109/ICALT.2014.72 , , , , :
Video Use in Higher Education: Promoting High Quality Higher Education With Up-To-Date Media Approaches
EDEN 2014 ANNUAL Conference (Zagreb)
In: António Moreira Teixeira, András Szűcs and Ildikó Mázár (Ed.): Book of Abstracts. EDEN 2014 ANNUAL Conference: E-learning at Work and the Workplace. From Education to Employment and Meaningful Work with ICTs. Zagreb. 2014
URL: http://www.eden-online.org/wp-content/uploads/2016/05/Annual_2014_Zagreb_BOA.pdf , , :
StartUP_EU: Using game-based learning and Web 2.0 technologies to teach entrepreneurship to secondary education students
7th European Conference on Games Based Learning (Cork) , , , , :
Activity-based Competence Model – An Approach for 21st Century learners
7th Eden Research Workshop (Leuven, 22. Oktober 2012 – 23. Oktober 2012)
In: Paulsen Morten Flate (Hrsg.): Learners in the driving seat, Budapest: 2012 , , , , :
Personalisation in e-learning, the key for success in learning in later life
Eden 2012 Annual Conference (Porto, 6. Juni 2012 – 9. Juni 2012)
In: Paulsen Morten Flate (Hrsg.): Open learning generations, Budapest: 2012 , :
Adult Self-regulated Learning through Linking Experience in Simulated and Real World: A Holistic Approach
6th European Conference on Technology Enhanced Learning (Palermo, 20. September 2011 – 23. September 2011)
In: Delgado Kloos Carlos (Hrsg.): Towards ubiquitous learning, Berlin: 2011 , , , , :
Affective Metacognitive Scaffolding for the Enhancement of Experiential Training for Adult learners
1st European Workshop on Awareness and Reflection in Learning Networks, ARNets 2011 (Palermo, 20. September 2011 – 23. September 2011)
In: Working Papers, Palermo: 2011 , , , , , :- Pannese L., Hetzner S., Hallmeier R.:
Augmenting the learning experience with virtual simulation systems
29th ACM International Conference on Design of Communication, SIGDOC’11 (Pisa)
DOI: 10.1145/2038476.2038499
Biodiversity teaching using KeyToNature E-Tools
IASK TL2010 (Seville, 29. November 2010 – 1. Dezember 2010)
In: Perez-Bustamante Guillermo (Hrsg.): Proceedings of the IASK International Conference Teaching and Learning 2010, Sevilla: 2010 , , , :
Serious Games and Storytelling as an innovative learning tool in the European school 2.0.
7th EDEN Open Classroom Conference (Porto, 15. Oktober 2009 – 17. Oktober 2009)
In: Proceedings of the 7th EDEN Open Classroom Conference, Porto: 2009 , , :
Storytelling and Serious Games for Creative Learning in an Intergenerational Setting
3rd European Conference on Games Based Learning (Graz, 12. Oktober 2009 – 13. Oktober 2009)
In: Pivec Maja (Hrsg.): Proceedings of 3rd European Conference on Games Based Learning, Reading: 2009 , , , :
Teaching biodiversity with innovative identification e-tools
7th Open Classroom Conference (Porto, 15. Oktober 2009 – 17. Oktober 2009)
In: Proceedings of the 7th Open Classroom Conference, Porto: 2009 :- Hetzner S, Richter M, Rien M, Spengler T, Verleger K:
Climatic-ecological aspects of the arid American southwest, with special emphasis on the White Mountains, California
Projektleitung
Scaling Impact via Policy, Projects, Processes and Professional Skills
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: Scaling Impact via Policy, Projects, Processes and Professional Skills
Laufzeit: 1. Januar 2025 – 31. Dezember 2027
Mittelgeber: Erasmus+
URL: https://www.pillars-project.net/PILLARS is a comprehensive project dedicated to empowering “impact managers” – professionals who drive sustainable impact in organizations – by equipping them with the requisite skills, tools, training, and community support. Recognizing impact management as an emerging profession lacking formal structure, defined skillsets, and supporting resources, PILLARS aims to fill this gap through a multi-faceted approach. Its key objectives include developing a competence framework that clearly defines the essential skills, knowledge, and behaviors required of impact managers, thereby providing a formal career path for this role. This framework serves as the methodological foundation for professionalizing the impact manager’s role and guides all other project components.Building on this foundation, PILLARS is creating digital tools to translate the framework into practice. Co-created with stakeholders, these tools (including mobile applications) are designed to implement both the competence framework and new impact measurement frameworks. They will enable real-time capture of impact data and aggregation of inputs from all relevant stakeholders, allowing impact managers to monitor and share outcomes dynamically. This “toolkit” not only facilitates data-driven decision-making but also fosters broader engagement by scaling insights with and by all parties involved in an initiative. To ensure impact managers are properly trained to use these tools and apply the framework, PILLARS introduces a micro-credential skills course. This course is tailored to the competencies of impact management and aligned with European and international standards – including the European Qualifications Framework (EQF), the ESCO classification, EQAVET quality standards, Europass credential format, as well as the EntreComp and DigComp frameworks. By aligning with these frameworks, the course ensures high-quality, transferable training that formally recognizes impact management skills. The micro-credential will provide impact managers with a portable qualification, reinforcing their professional development and validating their expertise in driving meaningful impact.In addition, PILLARS is establishing a community of practice as a peer-learning platform for impact managers. This community will enable practitioners to educate and support one another by exchanging insights, experiences, and knowledge.Through regular interactions, knowledge-sharing events, and collaborative problem-solving, the community of practice will foster continuous learning and refinement of best practices. It is expected to build a supportive network that breaks the isolation often felt in this emerging field and encourages collective growth. Such peer engagement not only helps individuals stay updated on the latest impact management techniques but also cultivates an “impact culture” across organizations and sectors.Finally, the project will culminate in an e-book that consolidates insights and learnings into an actionable resource. This e-book will feature compelling storytelling case studies and interactive story-building scenarios that illustrate real-world impact management challenges and solutions. In weaving together narratives of “practice as it is” and visions of “practices to be,” the e-book will present a strategic roadmap for impact management. This roadmap distills the project’s findings into guidelines and step-by-step strategies for making impact-driven decisions. It will serve as a lasting reference for impact managers and organizations, guiding them in implementing effective impact practices and scaling them for greater sustainability.Expected Outcomes and Impact: Through these integrated components, the PILLARS project will formally establish the role of impact managers and significantly enhance their capacity to drive positive change. The competence framework and micro-credential create a clear professional pathway, legitimizing impact management as a career. The digital tools and training improve the efficiency and accuracy of measuring and achieving impact, while the community of practice ensures ongoing knowledge exchange and support. The e-book and its strategic roadmap will disseminate the project’s methodology and success stories, inspiring broader adoption of impact-oriented practices. By equipping impact managers with structured skills, real-time tools, accredited training, and a collaborative network, PILLARS cultivates a robust “impact mindset” that empowers these professionals to complement entrepreneurial initiatives with social and environmental value. In essence, the project’s holistic approach enables impact managers to drive meaningful, sustainable change within their organizations and communities, ultimately contributing to a more innovative and sustainable economyKI-Komp: KI-Kompetenz in der digitalen Bildung
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)Laufzeit: 1. April 2024 – 31. März 2026
Mittelgeber: StiftungenKIKomp unterstützt Studierende sowie Lehrende darin, professionell mit den Chancen und Herausforderungen der KI-Nutzung umzugehen. KIKomp greift die Multidimensionalität des Themas auf und basiert auf einem „Co-Creation-Ansatz“, der die kollegiale Zusammenarbeit von Studierenden, Lehrenden und (externen) Expert:innen fördert und den Schwerpunkt auf Co-Learning legt. Gemeinsam sollen Kompetenzen im Umgang mit KI erarbeitet, geteilt und weiterentwickelt werden. Dabei werden Prinzipien des projektbasierten, kollaborativen, problembasierten und reflexiven Lernens genutzt. Die Outcomes des Projekts umfassen Lehrveranstaltungen für Studierende, eine Seminarreihe für Lehrende, einen Baukasten, offene Austauschformate sowie Forschung zu Gelingensbedingungen im Zusammenhang mit KI in der Bildung. Die Lernmaterialien und Erkenntnisse sind fach- und hochschulübergreifend einsetzbar. Gefördert wird dieses Projekt im Rahmen des Programms „Freiraum 2023“ von der Stiftung Innovation in der Hochschullehre (StIL).Ziele des Projekts I Maßnahmen zur Umsetzung
Das Hauptziel des Projekts ist es, den kompetenten Umgang von Lehrenden und Lernenden mit KI-Technologien und –Anwendungen im Bildungskontext zu fördern und damit die Chancen und Rahmenfaktoren für deren Einsatz auszuloten.Das Projekt verfolgt diese vier Teilziele:
- Förderung der KI- und Medienkompetenz bei Studierenden. Hierbei geht darum, den Studierenden das nötige Wissen und die Fähigkeiten zu vermitteln, um KI-Tools im Kontext ihrer Studienfächer und ihrer späteren Berufstätigkeit adäquat und kritisch zu nutzen.
- Förderung der KI- und Medienkompetenz bei Lehrenden. Ziel ist es, die Lehrenden zu befähigen, KI-Tools kompetent in ihrer Lehre einzusetzen und ihre Studierenden dabei zu unterstützen, eine konstruktive und gleichermaßen kritische Haltung gegenüber KI-Technologien zu entwickeln.
- Formulierung von Gelingensbedingungen für den Einsatz von KI im Bildungskontext. Ziel ist es, die notwendigen Bedingungen für einen erfolgreichen Einsatz von KI-Technologien im Bildungskontext zu identifizieren und zu formulieren. Dazu werden Rahmenbedingungen, Kompetenzanforderungen und ethische Fragestellungen berücksichtigt. Dies soll Lehrenden helfen, den Einsatz von KI-Technologien erfolgreich zu planen und umzusetzen.
- Aufbau und Verbreitung von Good Practices zum Einsatz von KI in Lehre und Studium. Ziel ist es, bewährte Praktiken und Erfahrungen im Umgang mit KI-Tools im Bildungskontext zu sammeln und zu verbreiten. Dadurch können Lehrende wertvolle Anregungen und Orientierungshilfen erhalten, um den erfolgreichen Einsatz von KI-Technologien im Bildungskontext zu fördern.
Folgende Maßnahmen werden zum Erreichen dieser Teilziele umgesetzt:
- Entwicklung, Evaluation und Implementierung einer innovativen und vielseitig einsetzbaren Lehrveranstaltung (primäre Zielgruppe: Studierende) zum Thema KI in der Bildung
- Aufbau, Erprobung und Evaluation einer innovativen Seminarreihe (Zielgruppe: Lehrende), um Dozierende bei der erfolgreichen Integration von KI in der Hochschullehre zu unterstützen
- Konzeption und Entwicklung eines Baukasten-Programms mit Inhalten, Konzepten und Austauschformaten für den Einsatz in unterschiedlichen Blended Learning-Settings, das die Förderung der KI Kompetenz zum Ziel hat.
- Flankierende Forschung zu Gelingensbedingungen für den Einsatz von KI in der Lehre. Der Baukasten umfasst sechs Online-Module mit Erklärvideos, Gastvorträgen und interaktiven Interviews zu verschiedenen Aspekten von KI in der Bildung, einschließlich Didaktik, Technik, Recht, Prüfungsdidaktik und Ethik. Das Angebot richtet sich an Lehrende, Studierende und Interessierte und greift auf Inhalte aus Maßnahmen 1 und 2 zurück, vermittelt zusätzlich auch neue Konzepte, Methoden und ethische Fragen im Zusammenhang mit KI in der Bildung. Zusätzlich werden Informations-, Austausch-, Beratungs- und Co-Creation-Formate durchgeführt, um Studierende, Lehrende und Expert:innen zum Austausch von Erfahrungen und Bedürfnissen zu bringen und innovative Formate zu konzipieren.
Zielgruppen
Lehrende
Die entwickelte Seminarreihe vermittelt Lehrenden Fähigkeiten zur Integration von KI-Tools in ihre Lehr-, Lern- und Prüfungsszenarien. Themen wie personalisiertes Lernen, automatisierte Bewertungssysteme, Prüfungsdidaktik und Medienproduktion werden behandelt, ebenso Ethik und Datenschutz im Kontext von KI in der Lehre. Die fach- und hochschulübergreifende Seminarreihe wird über das ProfiLehrePlus Programm der Bayerischen Universitäten angeboten. Das Blended Learning-Konzept besteht aus selbstgesteuerten Modulen und synchronen Präsenzphasen, um KI-Kompetenz aufzubauen und in der Gruppe zu erweitern und zu reflektieren. Die synchronen Phasen sind als Co-Creation Lab gestaltet, um Lehrende zu vernetzen und eine Community of Practice zum Thema KI in der Lehre aufzubauen.Studierende
Die entwickelte Lehrveranstaltung zielt auf die Vermittlung grundlegender Kompetenzen im Bereich KI für Studium und Lehre. Sie wird zunächst im MA Learning Design/Modul Innovation erprobt und anschließend auch als Schlüsselkompetenz für weitere Studierende angeboten.Digital University – Open University Initiative
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)Laufzeit: 1. Dezember 2023 – 30. November 2027
Mittelgeber: Erasmus+DigiUni aims to create a high-performing digital education ecosystem in Ukraine, enhancing study and research through an integrated digital environment that connects all stakeholders in the education and research sectors. By deploying innovative technologies and methods, the system will meet the demands of a modern knowledge-based society.The project covers all educational levels and promotes adult education and lifelong learning through formal, non-formal, and informal digital education. The DigiUni initiative seeks to organize and streamline the digital transformation in education, ensuring continuous, high-quality, inclusive, and transparent education regardless of the student’s location, utilizing current digital innovations and preparing for future advancements.The project has two main objectives:- Develop a high-performing digital educational ecosystem in Ukraine to ensure continuous, high-quality, inclusive, and transparent education for students and teachers, regardless of their location. This involves using existing digital innovations and preparing for future advancements to create a holistic and sustainable higher education system that meets socio-economic needs and supports a knowledge-based economy.
- Digitalize teaching and learning methods by providing the necessary infrastructure for online and inclusive education.
Abilitating diGItal Learning to innovate VET sector
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: Abilitating diGItal Learning to innovate VET sector
Laufzeit: 31. Januar 2022 – 30. Januar 2024
Mittelgeber: Europäische Union (EU)TransACTION: Digital Transformation in Higher Education through Active Co-creation, Training, Innovation, OpenEducation and Networking
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: Digital Transformation in Higher Education through Active Co-creation, Training, Innovation, OpenEducation and Networking
Laufzeit: 1. Januar 2022 – 31. Dezember 2024
Mittelgeber: Erasmus+
URL: https://media-and-learning.eu/project/transaction/
Das Projekt TransACTION! zielt darauf ab, die Entwicklung eines gemeinsamen europäischen Interessenbereichs im Bereich der Forschung, Innovation und Produktion von Medien für das Lernen in der Hochschulbildung zu unterstützen. TransACTION! ist ein Projekt zum Thema Medien- und Lerndesign für die europäische Hochschulbildung. Es bringt Partner aus Deutschland, den Niederlanden, Spanien und Belgien zusammen, die an Aktivitäten und Projekten im Bereich des mediengestützten Lernens beteiligt sind. Das übergeordnete Ziel ist es, effektive mediengestützte Lernstrategien und -ressourcen in der Hochschulbildung zu entwickeln und zu verbreiten. TransACTION! wendet sich an Lehr- und Lernunterstützungs- und Dienstleistungszentren in Hochschulen, an Dozent*innen und Lehrpersonal, an technisches und unterstützendes Personal, an Bildungstechnologen, an Innovationsspezialisten, an audiovisuelles Personal und andere an Hochschulen, die sich mit Multimedia-Design und -Produktion beschäftigen. Das Team wird sich auch an Politiker und Entscheidungsträger wenden, um mediengestützte Lehr- und Lernangebote im Hochschulbereich auf regionaler, nationaler und europäischer Ebene zu fördern, indem es Fachwissen über die effektive und effiziente Nutzung mediengestützter Lehr- und Lerndienste in großem Maßstab bereitstellt.Im Rahmen von TransACTION! werden 5 wesentliche Ergebnisse angestrebt:- Entwicklung eines Co-Creation Framework zur Verbesserung und Förderung des Medien- und Lerndesigns in der Hochschulbildung
- Open Online-Kurse zum Thema Medien- und Lerndesign
- Ein Hub für OER Co-Learning-Medienressourcen für die Hochschulbildung
- Trainingsaktivitäten zu Medien- und Lerndesign in der Hochschulbildung
- Empfehlungsbericht über Strategien zur Förderung von Medien und Lerndesign in der Hochschulbildung
SmartHome automation for seniors using simple DIY solutions
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: SmartHome automation for seniors using simple DIY solutions
Laufzeit: 1. Dezember 2021 – 31. Mai 2024
Mittelgeber: Erasmus+Automatic System for Tracking E-learners
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Gesamtprojekt)Laufzeit: 1. November 2019 – 31. Oktober 2021
Mittelgeber: Europäische Union (EU)
URL: http://trackingelearners.eu/In the last few years there has been a rapidly growing range of e-learning courses and an increasing number of participants. Up to now, online learning has been used in particular by adults with a medium to higher socio-economic status. But how effective is participation in open online courses for the learner? Politicians also emphasize that it is necessary to improve the accessibility of qualitative and quantitative information about the performance of graduates from different educational settings. In order to compensate for this lack of information in the area of learning with MOOCs (Massive Open Online Courses), the ASTRE project proposes a system for evaluating MOOCs with regard to their effectiveness. The tasks of the project are as follows:Development of a tracking system for MOOC learners based on quantitative and qualitative surveys with MOOC graduatesPilot testing of the tracking system and revisionSupport of MOOC providers who want to integrate the tracking system into their quality assurance. ASTRE thus aims to improve the quality of MOOCs and their attractiveness for a wide range of participants.Overall, the EU member states Spain, Germany, Greece, Cyprus and Italy, including four universities, the European Association of Erasmus Coordinators (EAEC) and a society that deals with the rise of e-learning, are involved in ASTRE. The project should reach around 40,000 people in its two-year implementation.Metropolis – Linking Cultural Heritage to the Jobs of the Future
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: Metropolis – Linking Cultural Heritage to the Jobs of the Future
Laufzeit: 1. Oktober 2018 – 31. März 2021
Mittelgeber: Erasmus+Accelerating Coaching and Counseling through e-Tools and innovative Training
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: Accelerating Coaching and Counseling through e-Tools and innovative Training
Laufzeit: 1. Oktober 2018 – 30. September 2020
Mittelgeber: Europäische Union (EU)SeniorInnen lernen mit Apps
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: Seniors Learning with Apps
Laufzeit: 1. Januar 2014 – 31. Dezember 2015
Mittelgeber: Programm für Lebenslanges Lernen / Grundtvig
URL: http://senapp.eu/index.php/de/about-senappEquipping the Next Generation for Active Engagement in Science
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Gesamtprojekt)Laufzeit: 1. Januar 2014 – 31. März 2017
Mittelgeber: Europäische Union (EU)
URL: https://www.engagingscience.eu/The ENGAGE project is part of the EU Science in society agenda to promote more Responsible Research and Innovation (RRI).ENGAGE synthesises contemporary models of professional learning and curriculum development. Going beyond training events, its three-stage path will propel teachers in their own inquiry to become experts with RRI. The path requires a first stage, Adopt , which achieves take-up on a massive scale. We use a proven approach to provide an easy entry into inquiry-based teaching. It combines science-in-the-news contexts with strategies from informal learning to get students talking. An online community of practice supports teacher reflection, while online courses and workshops add coaching and feedback. In the next stage, Adapt , they learn an expert’s toolkit of examples, explanations, anecdotes and activities to help students learn effectively. In the third step, Transform , open-ended projects put teachers and students into partnership with practicing scientists, to learn about RRI directly. Our partners bring extensive track records in teacher development and curriculum design. Building on best practice from previous projects, we intend to influence 12,000 science teachers across Europe, and extend this to pre-service teachers and their trainers. ENGAGE focuses on a more inquiry-based methodology, which gives students the opportunity for self-expression and responsibility for coming to informed decisionsNie zu alt zum Lernen
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: Nie zu alt zum Lernen
Laufzeit: 1. Mai 2013 – 31. Dezember 2020
Mittelgeber: Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (BMFSFJ)
URL: http://www.ili.fau.de/lernhaus-nie-zu-alt-zum-lernen/Be a high tech entrepreneur!
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Gesamtprojekt)Laufzeit: 1. Oktober 2011 – 30. September 2014
Mittelgeber: Europäische Union (EU)
URL: http://startup-eu.net/The Project StartUp develops a Web 2.0 platform where students between 14 and 17 years of age find information about the world of startups in the high tech sector. Information materials describe the way from an innovative business idea to the development of a real business plan. The students can try it themselves in an educational game that will be available to use in classrooms and at home. In parallel to the educational offers, a competition will be run where the best team will be awarded a prize for their convincing business plan.Immersive Reflective Experience-based Adaptive Learning
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: Immersive Reflective Experience-based Adaptive Learning
Laufzeit: 1. Januar 2011 – 31. Dezember 2015
Mittelgeber: EU – 7. RP / Cooperation / Verbundprojekt (CP)ImREAL will develop a novel conceptual framework and innovative semantic-enhanced intelligent services to augment existing simulated environments with adaptive meta-cognitive scaffolding in a cost-effective way. ImREAL will implement augmented virtuality , where interface features are added to the simulated environment to close the gap between the simulated experience and the real world experience. This will result in a ‘self-growing‘ adaptive simulation which embeds a ‘virtual mentor‘ helping learners reflect on the experience they work through.Intercultural Competences
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)Titel des Gesamtprojektes: Intercultural Competences
Laufzeit: 1. September 2006 – 31. August 2008
Mittelgeber: Programm für Lebenslanges Lernen / Leonardo da VinciMit diesem Projekt wollen wir eine innovative Trainingsmaßnahme im Bereich der Berufsorientierung entwickeln, um bestehende Lücken im Bildungsbedarf an interkultureller Kompetenz besser abzudecken. Dieser Kurs richtet sich an TrainerInnen, BerufsberaterInnen, SozialarbeiterInnen und Kontaktpersonen zu Betrieben, die direkt mit Immigranten/Immigrantinnen zusammen arbeiten. Immigranten/Immigrantinnen gehören zu den benachteiligsten Gruppen am europäischen Arbeitsmarkt. Deren berufliche Integration stellt eine wesentliche gesellschaftliche Herausforderung dar. Ein Schwerpunkt der Integrationspolitik für Immigranten/Immigrantinnen findet sich in aktiven Arbeitsmarktmaßnahmen, im Speziellen in der Berufsorientierung. Aufgrund von Mangel an ausreichend interkulturell geschulten Personen ist eine bestmögliche berufliche Beratung für Immigranten/Immigrantinnen nicht gewährleistet. Die Fähigkeit der interkulturellen Kompetenz rückt immer mehr in den Vordergrund des gesellschaftlichen Interesses (Europäische Kommission, 2004). Auch soziale Institutionen und andere Organisationen werden einen Nutzen aus unseren Projektprodukten ziehen können, da es ihnen ermöglicht wird, ihr Service für Immigranten/Immigrantinnen zu verbessern bzw. barrierefreier zu gestalten. Für Unternehmen können die Produkte dieses Projektes eine Bereicherung ihres Knowhow für ihr Diversity Konzept darstellen.
Projektmitarbeit
Environmental Learning based on Values Education from Early Childhood
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)Working Environment with Social and Personal Open Tools for inquiry based learning
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Gesamtprojekt)Laufzeit: 1. Oktober 2012 – 30. September 2015
Mittelgeber: Europäische Union (EU)
URL: https://sites.google.com/view/wespot/homepageweSPOT aims at propagating scientific inquiry as the approach for science learning and teaching in combination with today’s curricula and teaching practices. It lowers the threshold for linking everyday life with science teaching in schools by technology.weSPOT supports the meaningful contextualization of scientific concepts by relating them to personal curiosity, experiences, and reasoning. weSPOT addresses several challenges in the area of science learning and technology support for building personal conceptual knowledge.The project focuses on inquiry-based learning with a theoretically sound and technology supported personal inquiry approach. In inquiry based-learning learners take the role of an explorer and scientist and are motivated by their personal curiosity, guided by self-reflection, and develop knowledge personal and collaborative sense-making and reasoning.weSPOT will work on a meta-inquiry level in that it will (a) define a reference model for inquiry-based learning skills, (b) create a diagnostic instrument for measuring inquiry skills, and (c) implement a working environment that allows the easy linking of inquiry activities with school curricula and legacy systems.QuiS Digitalisierung in der Lehre
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)Laufzeit: 1. September 2012 – 31. Dezember 2020
Mittelgeber: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
URL: https://quis.fau.de/digitalisierung